گروه داروسازی بالینی

معرفی گروه: داروسازی بالینی یکی از رشته‌های تخصصی داروسازی است که با هدف ارائه خدمات مناسب دارویی درجهت تجویز و مصرف منطقی و بهینه دارو و در نهایت کاهش مشکلات ناشی از آن تاسیس شده است. حیطه اصلی این رشته شامل مشاوره در زمینه تجویز و مصرف منطقی داروها، کاهش عوارض و خطاهای ناشی از دارو درمانی و ارتقاء سیستم خدمات و مدیریت دارویی در بیمارستان‌ها و افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران می‌باشد. در واقع این رشته می‌تواند پل ارتباطی مناسبی بین داروسازی سنتی به شکل پایه‌ای و تحقیقاتی آن و شکل مدرن خدماتی و بالینی آن باشد. همچنین این رشته می‌تواند باعث ارتقا فرهنگ عمومی مصرف دارو و اصلاح الگوی مصرف داروها شود. این رشته می‌تواند با آموزش داروسازان برای کار در حیطه‌های بالینی در بیمارستان در نهایت باعث کاهش هزینه‌های سیستم سلامت و افزایش کیفیت خدمات دارویی شود.

گروه داروسازی بالینی یکی از گروه‌های فعال دانشکده می‌باشد که هم‌زمان با شکل‌گیری دانشکده داروسازی، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نموده است و برای اولین بار در سال ۱۳۸۶برای مقطع تخصص داروسازی بالینی اقدام به پذیرش دستیار نموده است. در حال حاضر دارای یازده عضو هیات علمی آموزشی فعال (  4 استاد تمام، 2 دانشیار، 5 استادیار ) می‌باشد و فعالیت‌های آموزشی گروه داروسازی بالینی در دو مقطع دکترای عمومی داروسازی و دوره تخصصی ارائه می‌گردد.

مدیران گروه در دهه اخیر:

خانم دکتر ماریا توکلی اردکانی، آقای دکتر جمشید سلام زاده  و در حال حاضر آقای دکتر محمد عباسی نظری ( استاد گروه داروسازی بالینی) ، مدیر گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی می باشند.

اهداف و برنامه عملیاتی گروه داروسازی بالینی: ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گروه و تربیت متخصصین توانمند، کارآمد و کارآفرین جهت خدمت به جامعه از اهداف اصلی گروه می‌باشد.

 الف) اهداف آموزشی:

۱- استفاده از آموزش مجازی/ ترکیبی blende

  • مشارکت مدرسین در تولید محتوا های آموزشی جهت تدریس مجازی، برگزاری حداکثر یک جلسه به صورت مجازی
  • ارایه تمام جلسات کارآموزی به صورت حضوری با وجود همه گیری کووید به منظور افزایش بازدهی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی

۲- ارتقا آزمون‌ها و ارزیابی دانشجویان

  • ارزیابی دانشجویان با استفاده از آزمون‌های اینترنتی
  • ارزیابی دانشجویان با استفاده از آزمون‌های سر کلاس و quizدر طول ترم
  • ارزیابی دانشجویان با آزمون های آسکی
  • تحلیل آزمون‌های انجام شده و ارائه بازخورد به مدرسین

۳-ارتقا زیرساختهای آموزشی و ارتقا کیفیت آموزش

  • نیاز سنجی جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمند سازی اساتید توسط EDO
  • ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید توسط دانشجویان با استفاده از فرم‌های مدون EDO
  • ارایه طرح دوره به ازای برنامه آموزشی محوله به اعضای هیات علمی
  • ارائه بازخورد به طرح دوره ارایه شده توسط اعضای هیات علمی
  • برگزاری باز آموزی توسط اعضا گروه
  • نیازسنجی جهت ارتقا توانمندی اعضای هیات علمی گروه
  • اطلاع رسانی کارگاه‌ها مورد نیاز توانمندسازی اساتید به اعضا گروه
  • فراهم کردن و بروز رسانی محیط های آموزشی گروه بالینی مانند اسکیل لب و اتاق تمیز
  • نیازسنجی و اجرای فرایندهای آموزشی، دانش پژوهانه، دانشورانه، نوآورانه و ...

۴-مشارکت اعضای هیات علمی در تدوین و بازنگری برنامه ریزی آموزشی

  • تقویم آموزشی گروه در سال تحصیلی با مشارکت کلیه اعضای هیات علمی در شورای گروه تنظیم می‌شود.
  • مشارکت اعضای هیات علمی در تنظیم برنامه های آموزشی و سر فصل دروس
  • نظارت مدیر گروه و مسول درس بر نحوه ارائه دروس و تشکیل منظم کلاس‌ها و برگزاری امتحان درس
  • نظارت مدیر گروه بر مسائل آموزشی ترم و رسیدگی به مشکلات آموزشی دانشجویان

 

ب) اهداف پژوهشی:

۱-ارتقا سطح کیفی فعالیتهای پژوهشی گروه

  • مشارکت و شرکت در کارگاههای حیطه پژوهشی مانند پروپوزال نویسی و روش تحقیق
  • کاهش هزینه های پژوهشی با استفاده از Team workبا مراکز دیگر و گروههای دیگر آموزشی
  • کاهش هزینه های پژوهشی با همکاری با گروه های پزشکی در بیمارستان
  • نیاز سنجی مالی و تجهیزات گروه

 

۲-تعیین و بازنگری اولویت های پژوهشی

  • متمرکز کردن پژوهش ها بر مشکلات کاربردی دارویی در سطح داروخانه و بیمارستان
  • متمرکز کردن پژوهش ها بر نیازهای بالینی در زمینه راهگشایی مشکلات در بیمارستان
  • همکاری با گروه های پزشکی در زمینه کارهای پژوهشی تدوین و بروزرسانی گایدلاین های دارویی به منظور افزایش کیفیت ارائه خدمات پزشکی و دارویی
  • تمرکز بر پژوهش ها در زمینه مصرف منطقی و درست داروها در بیمارستان ها
  • کارهای پژوهشی در زمینه تدوین پروتکل های دارویی در زمیته مدیریت مصرف دارو
  • همکاری با گروه های دیگر در دانشکده در زمینه رفع مشکل اشکال دارویی در بیمارستان در کارهای پژوهشی
  • همکاری با گروه های دیگر در دانشکده در جهت اندازه‌گیری و مانیتورینگ های دارویی مورد نیاز در بیمارستان ها در کارهای پژوهشی

 

۳- توسعه پژوهش‌های بین رشته ای در داخل و خارج دانشکده

(مشارکت با گروه های زیر در جهت انجام پروژه های مشترک)

  • مشارکت با گروه فارماسیوتیکس جهت مطالعات فارماکوکینتیک و فرمولاسیون ترکیبات مورد نیاز و پلاسبو
  • مشارکت با گروه سم شناسی در زمینه سطوح توکسیک داروها
  • مشارکت با گروه بیوتکنولوژی در زمینه مطالعات فارماکوژنتیک و بیومارکرهای  مولکولی مهم در درمان
  • مشارکت با گروه شیمی دارویی در زمینه بررسی  آنالیز داروها در مایعات بدن
  • مشارکت با گروه فارماکوگنوزی در زمینه بررسی اثرات فرآورده های گیاهی در بالین
  • مشارکت با گروه داروسازی هسته ای در مراکز دارای رادیوداروها

 

ج) انجام خدمات بیمارستانی:

  • تاسیس و مدیریت بخش مراقبت های دارویی در بیمارستان ها
  • ارائه خدمات مشاوره در بیمارستان ها
  • ارائه خدمات مشاوره فرمولاسیون ها TPN
  • ارائه خدمت تلفیق دارویی در بیمارستان ها
  • راه اندازی اتاق تمیز و آماده سازی داروهای شیمی درمانی در آن بر طبق پروتکل های تائید شده
  • نظارت بر تجویز منطقی و درست داروها در بیمارستان ها
  • تهیه پروتکل های دارویی به منظور مدیریت مصرف دارو و اصلاح مصرف
  • نظارت بر عوارض جانبی داروها در بیمارستان
  • برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه داروها و عوارض جانبی برای کادر درمان

 

چشم اندازهای گروه

با توجه به افزایش روزافزون داروها و عوارض مرتبط با آن‌ها و پیشرفت لحظه‌ای علوم پزشکی، مدیریت دارویی در مراکز بهداشتی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به همین دلیل در کشورهای پیشرفته دنیا در همه بیمارستان ها داروساز بالینی نقش کلیدی در چرخه درمان دارد. در ایران اگرچه ما هنوز به اهداف مدنظر برای این رشته چه از نظر آموزشی و چه از نظر پژوهشی نرسیده ایم و راه درازی در پیش داریم اما از  نقاط قوت این مجموعه می توان وضعیت مناسب در منطقه به لحاظ آموزشی ، پژوهشی و خدماتی  و تلاش‌های روزافزون همه فارق التحصیلان در زمینه به بار نشاندن این نهال کوچک دانست.

از این رو چشم انداز گسترده ای برای این رشته در زمینه‌های مختلف بالینی از جمله نظارت بر تجویز و مصرف منطقی داروها و تدوین پروتکل های کاربردی در زمینه مصرف داروهای مهم و پرهزینه در همه بیمارستان‌ها، تاسیس اتاق تمیز هم برای داروهای شیمی دارمانی و هم فرمولاسیون ها TPN و تاسیس کلینیک‌های مدیریت دارویی مانند کلینیک وارفارین برای داروهای پرخطر و چالشی تحت نظارت داروسازان بالینی و ... اشاره کرد  که با راهبردهایی چون توسعه منابع انسانی با توسعه آموزش داروسازان بالینی کارآمد و توانا و تسهیل کارآفرینی از طریق ایجاد بخش مراقبت‌های دارویی که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های سیستم سلامت و افزایش کیفیت خدمات دارویی می شود می‌توان این مسیر را ممکن کرد.

علاوه بر این موارد، از دورنما‌های این رشته که می‌تواند به ارتقا رشته و معرفی بهتر آن کمک کند می‌توان به تاسیس مرکز تحقیقات، مرکز رشد و ژورنال تخصصی اشاره کرد که تاکنون تاحدی انجام شده است.

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست